Skip to main content

Meriaura on käyttänyt laivastossaan biopolttoaineita jo yli vuosikymmenen ajan. Kokonaisuus, jossa yritysryhmämme ja intressiyritykset sekä keräilevät raaka-aineen, tuottavat bioöljyn ja jopa valmistusprosessin käyttämän energian (biokaasu), sekä kuluttavat polttoaineen omassa laivastossa, on täysin uniikki. Monista uudemmista teknologioista puhutaan koko ajan enenevissä määrin. Miksi me Meriauralla edelleen uskomme bioöljyyn?

Ilmastonmuutoksen kannalta suurimpia ongelmia on se, että fossiiliset polttoaineet toimivat hyvin, niitä on runsaasti ja edullisesti saatavilla ja ihmiskunta on jo satoja vuosia harjoitellut niiden jalostusta, käyttöä, kuljetusta ja jakelua. Fossiilisten polttoaineiden energiatiheys on myös varsin suuri, eli kulkuneuvon, kuten laivan, tankkeihin mahtuu riittävästi polttoainetta pitkääkin matkaa varten.

Valitettavasti fossiilisilla polttoaineilla on yksi heikkous yli muiden. Käyttämällä fossiilisia polttoaineita vapautamme ilmakehään hiiltä, joka muuten pysyisi maan uumenissa. Ja tuo hiili, oli se sitten hiilidioksidia tai metaania, kumuloituu ilmakehään ja estää lämmön karkaamista pois maapallolta. Ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuudet ovat jo vaarallisen korkealla tasolla ja kohoavat edelleen lähes ennätyksellistä vauhtia.

Meillä on siis kova kiire korvata fossiiliset polttoaineet. Hyviä korvaavia teknologioita on lukuisia – valitettavasti kaikissa niissä on teknisesti heikkouksia fossiilisiin verrattuna. Keskeinen ongelma monen teknologian osalta on heikko energiatiheys. Esimerkiksi nykyinen akkuteknologia vaatii ainakin kertaluokkaa enemmän tilaa laivassa kuin öljy. Sellaista laivaa, joka kulkisi akkuihin varastoidun energian voimin pitkiä matkoja ja johon mahtuisi akkujen lisäksi reilusti lastia, ei ole nykyteknologialla mahdollista rakentaa. Akkuratkaisu on toki toimiva lyhyillä säännöllisillä reiteillä.

Synteettiset polttoaineet ovat kehittymässä ja varmasti valtaavat alaa tulevaisuudessa. Niilläkin on pääosin öljyä heikompi energiatiheys, eikä niitä ja niihin tarvittavaa teknologiaa ole vielä laajasti saatavilla, varsinkaan kilpailukykyiseen hintaan. Mutta edullisen vähäpäästöisen sähkön avulla valmistettujen polttoaineiden tulevaisuus vaikuttaa lupaavalta.

Merenkulku oli vuosituhansia jotakuinkin hiilineutraalia ja perustui tuulivoimaan. Edullisen öljyn aikakaudella on kuitenkin rakennettu järjestelmä, johon tuulivoima ei pääasiallisena voimanlähteenä enää sovi. Suuret purjeet eivät sovi yhteen nykyisen infrastruktuurin, aikataulujen, lastinkuljetusvaatimusten ja monen muun tekijän kanssa.

Meriauralla toteutettiin aikoinaan 3-vuotinen energiataloudellisen merenkulun kehityshanke, jonka aikana tutkittiin kaikkien mahdollisten ratkaisujen sopivuutta laivaliikenteeseemme. Mm. tuon työn tuloksena päädyimme kehittämään jätepohjaista bioöljyä. Biopolttoaineisiin liittyy varsinkin laajassa mitassa lukuisia kestävyysongelmia, mutta jos polttoaine valmistetaan raaka-aineista, jolle ei muuten ole juuri käyttöä, tilanne muuttuu. Esimerkiksi ruoantuotannon sivutuotteena ja jätteenä syntyvät raaka-aineet eivät kilpaile ruoantuotannon kanssa, tai heikennä biodiversiteettiä. Jätepohjaisia polttoaineita voidaan pitää myös lähes hiilineutraaleina, sillä niiden sisältämä hiili vapautuisi joka tapauksessa ilmakehään, varsinkin jos vaihtoehtoinen loppukäyttö olisi kaatopaikka tai vastaava. Tällaisista raaka-aineista valmistettu bioöljy on järkevää hyödyntää energiaksi, esimerkiksi laivojen polttoaineena. Kierrätyspohjaisen biopolttoaineen etuna on myös se, että päästölaskennassa sen elinkaaren aikaiset päästöt ovat huomattavan pienet. Kaikkien biopolttoaineiden Tank-to-Wake -päästöt lasketaan tällä hetkellä nollaksi, mutta kierrätyspohjaisten biopolttoaineiden kohdalla myös Well-to-Wake -päästöt ovat huomattavan pienet (elinkaaren aikainen päästövähenemä 97,7%).

Tällaisen bioöljyn käyttöä tukee myös se, ettei tällöin tarvita kovin suuria teknologisia muutoksia. Jakelu onnistuu samanlaisella kalustolla kuin perinteisen öljyn kanssa, ja laivojen robustit moottorit pystyvät käyttämään tällaista polttoainetta varsin pienin muutoksin.

Meriauran selvityksissä todettiin bioöljyn olevan nopein teknologia vähentää päästöjämme. Tänään rakennettavat laivat ovat liikenteessä vielä vuosikymmeniä, niinpä on tärkeää ottaa huomioon laivan koko käyttöiän päästöt sekä mahdollistaa rajut päästövähennykset jo nyt – bioöljy tekee tämän mahdolliseksi. Ja kuten todettua, päästövähennyksillä on kiire. Onneksi tämä kiire alkaa vihdoin näkyä myös merenkulun säätelyssä. Mm. IMO on linjannut, että merenkulun on vuoteen 2050 mennessä oltava hiilineutraalia. Tuoreimmassa ilmastokokouksessa taas maailman maat päättivät, että ne ”siirtyvät pois” eli lopettavat kaikkien fossiilisten polttoaineiden käytön – vuosilukua ei tosin mainittu.

Jätepohjaisen biopolttoaineen suurin heikkous lienee se, että sopivan raaka-aineen määrä on rajallinen, eikä sillä ole potentiaalia korvata kuin osa fossiilisista. Mutta yhden tai muutaman varustamon kannalta kyseessä on merkittävä ja toimiva vaihtoehto fossiilisille polttoaineille.

Fossiiliset polttoaineet tullaankin korvaamaan monella erilaisella tekniikalla, ja tässä yhtälössä biopolttoaineilla on oma roolinsa. Seuraamme kehitystä ja tulemme Meriaurallakin ottamaan käyttöön myös muita hiilineutraaleja ratkaisuja, mutta tällä hetkellä bioöljyn tuotanto ja käyttö ovat kehitystyömme keskiössä.

Keväällä 2024 tilaamamme kaksi uutta bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta, jotka liittyvät laivastoomme vuonna 2026, kasvattavat bioöljykäyttöisten alusten osuuden laivastossamme noin 30 prosenttiin. Alukset mahdollistavat bioöljyn osuuden kasvun käyttämästämme polttoaineesta uudelle tasolle ja kuljetustemme päästöjen pienenemisen entisestään.

 

Esko Pettay
Sustainability Manager