Meriauran keväällä 2024 tilaamien kahden EcoTrader-aluksen suunnittelu ja rakentaminen etenevät aikataulussa. Kesän ja syksyn aikana Meriauran sisäinen uudisrakennustiimi on kokoontunut viikoittain telakan edustajien kanssa käymään läpi alusten järjestelmiä ja komponentteja sekä hiomaan järjestelmäkuvia.
Ensimmäisen aluksen teräsrakentaminen alkaa helmikuussa 2025. Kölinlasku on suunniteltu huhtikuulle ja laivan vesillelasku lokakuulle. Molemmat alukset rakennetaan Royal Bodewesin telakalla Hollannin Hoogezandissa, kahdessa lähekkäin sijaitsevassa toimipisteessä. “Telakka ja sen väki ovat meille tuttuja, ja monet telakan alihankkijatkin ovat samoja, jotka olivat rakentamassa EcoCoaster-aluksiamme Eevaa ja Mirvaa”, kertoo Meriauran tekninen johtaja Jyrki Hentula.
Meriauran Ecotrader-alukset varustetaan sekä biopolttoaineen että dieselin käyttöön. Aluksiin tulee molempiin Wärtsilän pääkone, ja polttoaineensyöttöjärjestelmän toimittajaksi on valittu turkulainen Auramarine. Polttoaineensyöttöjärjestelmät on suunniteltu erityyppisten biopolttoaineiden käyttöön soveltuviksi, ja ne mahdollistavat myös polttoaineiden sekoittamisen käytön yhteydessä. Tankkijärjestelmä sisältää kolme erillistä säiliötä dieselille ja biopolttoaineelle. Pääkoneen ja apukoneiden hukkalämpö otetaan talteen. Kerättyä hukkalämpöä hyödynnetään polttoaineen, ruuman, asuin- ja varastotilojen lämmitykseen.
“Käytännölliset ratkaisut, laivan nopeampi ja tehokkaampi operointi sekä kustannustehokkuus ovat kaiken suunnittelun lähtökohta. Näiden alusten on tarkoitus olla laivastossamme pitkään, ja siksi ajattelemme laivan koko elinkaarta. Vaikka säätely ja päästökauppa eivät vielä koske tämän kokoluokan aluksia, ohjaavat ympäristöarvot, päästöjen minimointi ja energiansäästö kaikkea suunnittelua,” Jyrki Hentula tiivistää.
Meriauran sisäinen uudisrakennustiimi palaverissa.