Skip to main content
Ajankohtaista

Meriaura Group tilaa kaksi uutta ympäristöystävällistä alusta

By 14.1.20156 maaliskuun, 2019No Comments

Meriaura Group vahvistaa asemiaan rahtimarkkinoilla kasvattamalla laivastoaan. Yhtiö on tilannut alankomaalaiselta Royal Bodewesin telakalta kaksi VG EcoCoasterTM -kuivarahtialusta, molemmat kantavuudeltaan 4700 tonnia. Uudisrakennussopimukset allekirjoitettiin joulukuussa Turussa. Ensimmäisen aluksen luovutusaika on heinäkuun lopulla 2016 ja toinen valmistuu kolme kuukautta myöhemmin.

VG EcoCoasterTM -alukset on suunniteltu kuormittamaan ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin perinteiset kuivarahtialukset. Alusten koneisto ja runko on optimoitu 10,5 solmun nopeuteen avovesiolosuhteisiin siten, että 1A -jääluokan vaatima reserviteho tuotetaan dieselsähköisesti boosterikoneikolla. Tavoitteena on lähes puolittaa polttoaineenkulutus vastaavankokoisiin standardialuksiin verrattuna, jolloin myös päästöt vähenevät merkittävästi. Aluksiin rakennetaan kaksi erillistä polttoainejärjestelmää siten, että pääkoneeksi valitulla ABC 8DZC:lla voidaan ajaa sekä dieselöljyllä että biopolttoaineella. Biopolttoaine aluksiin valmistetaan samaan konserniin kuuluvan VG-Shippingin Uudenkaupungin tuotantolaitoksella.

EcoCoaster signing the contract

Sopimusta allekirjoittamassa Johan Schouwenaar (vas.), Jussi Mälkiä ja Herman Bodewes.

Uusien alusten tilaus on osa Meriaura Groupin laivaston kasvatus- ja uudistamisprosessia. Joulukuussa yhtiö ilmoitti neljän uuden aikarahtialuksen vuokraamisesta. Uudistamisella tavoitellaan myös ympäristövaikutusten ja polttoaineenkulutuksen merkittävää vähentämistä. ”Tavoitteemme on että viiden vuoden kuluttua vähintään puolet laivastostamme on vähäkulutuksisia ja -päästöisiä EcoCoastereita, jotka kulkevat kierrätysöljyistä valmistetulla bioöljyllä. Suurempi EcoCoaster on jo suunnittelijoiden pöydillä.” kertoo konserninjohtaja Jussi Mälkiä. Meriauran laivastoon kuuluu tällä hetkellä kaikkiaan 20 alusta. Turun telakalta vuonna 2012 valmistunut kansilastialus ”Meri” on tällä hetkellä tiettävästi maailman ainoa rahtialus, joka kykenee käyttämään bioöljyä.

Ensimmäisten VG EcoCoastereidenTM sopimuskumppaniksi valitulla telakalla Royal Bodewesilla on pitkät perinteet laivanrakennuksessa. Sopimusta Turussa allekirjoittamassa ollut Herman Bodewes edustaa jo kuudetta sukupolvea Bodewes-telakan vuonna 1812 alkaneessa historiassa.

Skål

Koko VG EcoCoaster-projektitiimi